POS Transport: Proiectele prioritare pe Axele prioritare nr. 7, 18 si 22

Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a susţinut joi, 06.03.2008, o conferinţă de presă prijeluită de întâlnirea cu Jacques Barrot, vice-preşedinte al Comisiei Europene şi Comisar European pentru transporturi.

În cadrul întâlnirii au fost abordate următoarele subiecte :

• Reevaluarea proiectelor prioritare de pe teritoriul tarii noastre în perspectiva revizuirii Liniilor directoare TEN-T (2010). Comisia Europeană a anunţat că, la nivelul anului 2010, va demara exerciţiul de revizuire a liniilor directoare TEN-T, pentru perioada 2020-2030, iar procesul de consultare cu statele membre va începe în anul 2008.
Acest exerciţiu va permite completarea reţelei TEN-T pe teritoriul României şi/sau renunţarea la secţiunile considerate ne-prioritare, după caz. Propunerile de revizuire şi/sau extindere aprobate la nivel naţional vor fi înaintate Comisiei Europene pentru a fi analizate şi convenite prin consultări cu serviciile acesteia.
Principalele propuneri de proiecte care vor fi promovate:
1. Prelungirea axei nord-sud Kaunas (LT) – Bialystok (PL) – Presov (SK) – Debrecen (HU) pe teritoriul României, astfel:
- pe direcţia nord-est spre Bucureşti şi Constanţa;
- pe direcţia nord spre podul Calafat-Vidin şi apoi spre Bulgaria;
- pe direcţia nord spre Timişoara şi apoi spre Serbia

2. Legătura feroviară şi rutieră pe direcţia est-vest între Coridoarele Pan-Europene de Transport IX, IV, VII şi X

3. Prelungirea liniei de mare viteză Paris – Viena – Budapesta pe traseul frontiera HU-RO – Bucureşti – Constanţa

4. Canalul Dunăre – Bucureşti. Prin amenajarea complexă a cursului inferior al râului Argeş, pe o lungime de 73 km, capitala României va fi conectată printr-o arteră de navigaţie la Coridorul Paneuropean de Transport Nr. VII - Dunărea.


• Conectarea Romaniei la ERTMS (extinderea Coridorului E, care in prezent ajunge doar pana la Budapesta, pentru a asigura conectarea portului Constanta la sistem, in special pentru transportul de marfa).

Ministerul Transporturilor a adresat o solicitare Comisiei Europene, pentru prelungirea Coridorului E (coridor ERTMS) Dresda–Praga-Budapesta şi pe teritoriul României, până la Bucureşti şi Constanţa.
În contextul întrevederii dintre domnul ministru Ludovic ORBAN şi comisarul european Jaques BARROT, a fost reluata această solicitare, în continuarea demersurilor iniţiate de România.

• Prezentarea proiectelor prioritare pe Axele prioritare nr. 7, 18 si 22:

Autostrada Nădlac-Sibiu (ramura spre Bucureşti şi Constanţa), în cadrul Axei prioritare rutiere nr.7: „Motorways axis Igoumenitsa/Patra-Athina-Sofia-Budapest”;

Eliminarea strangulărilor pe sectorul comun româno-bulgar al Dunării, în cadrul Axei prioritare de căi navigabile interioare nr.18: „Rhine/Meusse-Main-Danube-Bottlenecks in Romania and Bulgaria”;

Calea ferată Curtici-Braşov (ramura spre Bucureşti şi Constanţa) şi Calea ferată Calafat (RO) – Vidin (BG), în cadrul Axei prioritare feroviare nr.22:„Railway axis Athina–Sofa–Budapest–Wien–Praga–Nürnberg/Dresden”.

Având în vedere interesul deosebit manifestat de Comisie pentru realizarea proiectelor prioritare de infrastructură pe teritoriul României, în cadrul discuţiilor au fost prezentate, de asemenea, evoluţiile proiectelor majore de infrastructură dezvoltate de România.

În cadrul conferinţei, Jacques Barrot s-a referit la poziţia Comisiei Europene în ceea ce priveşte problema Canalului Bâstroe:
“Comisia are intenţia de ajuta guvernul român şi am cerut Comisarului pentru mediu să redacteze o scrisoare către guvernul ucrainean, scrisoare ce va avea menirea să amintească guvernului ucrainean că există probleme de mediu înconjurător serioase”.
Sursa: Ministerul Transporturilor